MORNING PAGES


Schrijf je drukke hoofd leeg

morning pages schrijven:
je hoeft het niet te kunnen,
je hoeft het alleen maar te doen

 

 

Wat zijn Morning Pages?

Morning Pages zijn pagina’s die je vol schrijft met wat er maar in je opkomt. Drie pagina’s, om precies te zijn. Met de hand.

Je schrijft ze elke ochtend, direct na het opstaan. Je kunt het niet fout doen – volg je gedachten en hou je schrijfhand in beweging. Lees niets terug, corrigeer niets. Blijf schrijven, tot de drie pagina’s vol zijn.

Morning Pages schrijven is één van de waardevolste schrijfoefeningen die ik ken. En als schrijfcoach ken ik er nogal wat. 😉

Door het schrijven van Morning Pages word je je bewust van de gedachten, de angsten, de verwachtingen en de overtuigingen die door je hoofd spoken. Daardoor leer je jezelf beter kennen, accepteren en waarderen. 

You’ll never change your life until you change something you do daily.
The secret of success is found in your daily routine.”
– John C. Maxwell

Een goed begin van de dag

Morning Pages: drie pagina’s lang schrijf je jezelf leeg. Alsof je met een swiffer door je hersenpan gaat. Daarna begin je met een opgeruimd hoofd aan je dag.

In deze video legt schrijfster Julia Cameron uit wat Morning Pages schrijven inhoudt. Morning Pages als een methode om je creativiteit te boosten komt uit haar boek The Artist’s Way. Een aanrader als je meer met je creativiteit wilt doen.

Ga jij het 30 dagen proberen?

Het Morning Pages
30 dagen programma

Ik help je graag om van jouw Morning Pages-experiment een succes te maken. Daarom heb ik een mooi programma voor je samengesteld: het Morning Pages 30 dagen programma.

Je ontvangt via de post een Durf te schrijven-notebook om al je gedachten in op te schrijven. Daarnaast krijg je dertig dagen elke dag een inspiratiemail om je eraan te herinneren dat het weer tijd is voor je Morning Pages.

Elke mail heeft een ander thema, zodat je altijd genoeg inspiratie hebt om die eerste woorden op papier te krijgen. Als je eenmaal op gang bent, gaat de rest vanzelf.

Halverwege het programma nodig ik je uit voor een gratis inspiratiegesprek (telefonisch of via Zoom). Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met deze vorm van free flow writing. Je mag mijn uitnodiging voor een gesprek negeren en lekker doorschrijven – het is allemaal goed. Misschien heb je geen behoefte aan wat gezamenlijke soul searching. Als je maar weet: je moet het misschien wel zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.

#morningpages #durfteschrijven #changeyourthoughts #changeyourlife #rustinjehoofd #bewustleven

Morning Pages schrijven

Hoe ervaren anderen het
schrijven van Morning Pages?

“Als trotse eigenaar van geen ruggengraat heb ik moeite met goede gewoontes. Dus het was ronduit raar dat ik na 3 of 4 dagen Morning Pages onder de douche begon na te denken wat ik die dag wilde opschrijven. En dat al na een paar weken dat gekrabbel in m’n systeem zat gebakken, als ochtendkoffie. Vrolijk geholpen door de supporter-mailtjes van Eva, uiteraard. Dus dagelijks schrijven? Check. En verder? Verder doet het alles wat op de verpakking staat. Maar ik zou zeggen: begin er gewoon aan. Dan kom je er vanzelf achter.”

Chris Rommers

Chris Rommers Marketing+

“Ik ben je zoooo dankbaar voor de Morning Pages Challenge, en ik heb ‘m volbracht! En wil er heel graag mee door, de effecten ervan blijven ervaren. Het is fijn om de dag bewust met jezelf te beginnen. Ik heb meer zelfinzicht gekregen, ik ben milder naar mezelf geworden en daarmee ook naar anderen.”

Eelkje Eppenga

“Ik vind het geweldig, die Morning Pages! Het is soms niet makkelijk om te schrijven, want dan doet de smoezenmachine al zijn werk, maar door het toch gewoon te doen heb ik al talloze inzichten gehad waarvan ik dacht: ‘Huh? Hoe kan ik dat nou zo opschrijven?’ Nou, door gewoon de ruimte te maken in mijn hoofd. Blijkbaar weet mijn onderbewuste veel meer dan ik denk.”

Nicoline Huizinga

Personal Eyes

“Ik dacht niet dat 30 dagen Morning Pages schrijven iets voor mij was, maar wat ben ik blij. Ik voel me zoveel lichter! Terwijl ik in kilo’s nog nooit zo zwaar ben geweest. De emoties probeerde ik weg te eten. Nu vertrouw ik mijn emoties toe aan het papier. Ik zie zaken veel helderder, ik krijg prachtige inzichten. Er speelt veel in mijn leven, mijn bordje ligt vol. Maar door te schrijven ga ik alles anders zien. Het schept rust en orde in mijn hoofd. Dankjewel, Eva!”
Ariëtte Mens

“Wat een bijzondere ervaring! Ik kwam gedachten tegen in mijn hoofd die werkelijk nergens op sloegen. Ik kon ze vangen op papier en met ze afrekenen. Mijn Morning Pages hebben me van een hoop onzin bevrijd.”

Karin van Kampen

“The Morning Pages perform spiritual chiropractic. They realign our values.” – Julia Cameron

Het Morning Pages 30 dagen programma

Waarom schrijf je Morning Pages
in de ochtend?

Omdat ze Morning Pages heten. Duh. 😉

Je schrijft je Morning Pages direct na het opstaan, als je nog niet helemaal wakker bent. Dan ben je creatiever en vrijer; je innerlijke criticus ligt nog op één oor.

‘s Avonds schrijven kan natuurlijk ook, maar dat heeft een ander effect. Dan reflecteer je op de dag die voorbij is. Met Morning Pages beïnvloed je de dag die voor je ligt. Hoe dat werkt, merk je vanzelf als je ze gaat schrijven. Meestal valt je al na een paar dagen iets op.

Wat leveren Morning Pages je op?

het schrijven van morning pages:

 

 

  • maakt je hoofd helder
  • sust je innerlijke criticus (die negatieve stemmetjes)
  • kalmeert je overactieve (ADD-)brein
  • temt je angsten
  • zorgt ervoor dat je vanuit rust en vertrouwen de dag ingaat 
  • laat de creatieve ideeën stromen

Je moet het schrijven van morning pages zeker proberen…

 

 

…als je van schrijven houdt en van regelmatig schrijven een gewoonte wilt maken.

Schrijf eerst je schrijfspier soepel met Morning Pages, voordat je je op perfecte volzinnen stort. Als je meteen focust op kwaliteit raak je teleurgesteld en geef je het schrijven snel op. Maak eerst een dagelijkse gewoonte van ‘de schrijftaak’.

Veel schrijvers schrijven zich warm met Morning Pages of gebruiken ze als een creatieve braindump. Daarna pas gaan ze aan de slag met hun boek of blog.

…als je van die stortvloed aan gedachten af wil, zodat het wat rustiger wordt in je bovenkamer.

Heb je meditatie geprobeerd, maar is dat (nog) niets voor jou? Dan heb ik goed nieuws voor je – het schrijven van Morning Pages is een actieve vorm van meditatie. Mijn ADD-hoofd en ik durven zelfs te beweren dat het schrijven van Morning Pages sneller effect heeft op je ‘zijn’ dan meditatie.

…als je jezelf beter wilt leren kennen en wilt groeien als mens.

Werken aan je persoonlijke ontwikkeling is een beproefd recept voor een gelukkig leven. Een eerste stap daarin is je bewust worden van wat er allemaal voor zin en onzin in je hoofd rondhangt. Schrijf het er maar uit.

…als je eerlijke antwoorden nodig hebt op vragen en zaken die je dwarszitten.

Waarom ben je zo streng voor jezelf? Waarom geef je je partner altijd de schuld van alles? Waarom blijf je steeds in dezelfde emotie hangen?

Je hebt vast al een vermoeden dat je de antwoorden op die vragen allang hebt, diep van binnen. 😉

…als je meer in sync wilt zijn met je intuïtie en wilt weten welke dingen in je leven nou écht belangrijk voor je zijn.

Het is tijd dat je weer meer naar je hart luistert. Stop met het verspillen van energie aan dat wat niet goed voor je is. Als je hoofd rustig is, kun jij weer luisteren naar je onderbuikgevoel.

Kan iedereen Morning Pages schrijven?

Ja. Ja. En nog een keer: ja.
Je hoeft geen schrijver te zijn om Morning Pages te schrijven – iedereen kan het.
Vul gewoon drie pagina’s met de gedachten uit je hoofd. En doe dat morgen weer.

Zeker als je één van de volgende klachten herkent, kunnen Morning Pages je helpen:

  • je zit vaak zit te tobben en te piekeren
  • je bent angstig, boos of rusteloos
  • het is altijd druk in je hoofd door ADD of een ander ‘labeltje’
  • je ervaart momenteel veel stress
  • je bent herstellende van een burn-out

Maar je mag ook gewoon nieuwsgierig zijn en je creativiteit een boost willen geven. Waarom zou je een reden moeten hebben om te schrijven? 🙂

Let op: schrijven over ervaringen uit het verleden is helend, maar als je echt ernstige trauma’s hebt raad ik je aan professionele hulp te zoeken. Ja, je kunt jezelf helen, maar soms heb je daar echt hulp van buitenaf bij nodig. Your brain is a tricky bastard

Schrijven is vaak een effectief onderdeel van een helingsproces, het is niet het proces zelf. Om met echte trauma’s af te rekenen, is meer nodig dan alleen een Morning Pages-routine. En dat is oké.
Wees lief voor jezelf en vraag de hulp die je verdient. 

BLOGS

 

 

Is het al augustus?

Is het al augustus?

Plotseling is het augustus, help! De productiviteit is tot het nulpunt gedaald, hoe krijg je jezelf dan weer in beweging om van de laatste maanden van het jaar een succes te maken?

Lees meer